Hallagården

Vi finns på Hallagården, ca. 3 km norr om Simrishamn. Varje år genomförs ett antal kurser för dig och din hund, bl.a. lydnad, spår, rallydnad och agility. Det arrangeras under vår och höst spårtävlingar som brukar vara mycket uppskattade av både deltagande ekipage och av oss. Vi har tävling i rallylydnad på sommaren, också den välbesökt. Kolla våra andra aktiviteter i kalendern. Välkommen att bli medlem i Simrishamn Brukshundklubb. Hallagarden_birdview

Vår Historia

”Klubben” är det mest gångbara namnet till vardags på Simrishamns Brukshundklubb. Klubben startades 1973 men har en historia som sträcker sig en bra bit längre tillbaka i tiden. Klubben var från 1965 en sektion under Sydöstra Skånes BK, men redan på 1950-talet hölls det dressyrkurser för hundägare inom kommunens gränser.
Hallagården
Klubben har, under hela sin existens, haft Hallagården som sin fasta punkt. Här finns vår klubbstuga och två stora härliga appellplaner i en naturnära och något kuperad terräng. Hallagården ligger vid väg 9, ca. 3 km norr om Simrishamn på Skånska Österlen. Vi bor granne med havet, fruktodlingarna, åkrarna och skogen. Tack vare klubbens goda relationer med försvarsmakten, skjutfältet och inte minst många av våra grannar så har vi oftast god tillgång till marker att både träna och tävla på. Våra spårtävlingar är berömda långt utanför Skånes gränser. Klubbstugan är en gammal fyrlängad gård som ägs av Simrishamns Kommun. Vi disponerar boningslängan och hälften av logen. Den hyra vi betalar består i att sköta underhållet på boningslängan, såsom målning och kalkning m.m. Nedan en bild på gården från början av 1900-talet.

Tack till Simrishamns Kommun för en av Sveriges finaste klubbstugor!

Välkommen att kontakta oss i styrelsen om du har förslag eller synpunkter.