Ordningsregler

Allmänna ordningsregler, Simrishamns Brukshundklubb
  1. APPELLPLANERNA
    Tillträde till planerna endast för SBK:s medlemmar. För kontinuerlig träning krävs medlemskap i Simrishamns Brukshundklubb!
  2. PARKERING
    Parkering kan ske på 3 platser: Längs med appellplanen ut mot stora vägen, intill klubbstugan ut mot stora vägen eller inne på baksidan av klubbstugan. OBS! vägen in till baksidan av klubben skall hållas fri från parkerade bilar!
  3. RASTNING
    Rastning kan ske längs grusvägen och gång – cykelvägen (på andra sidan stora vägen).
    Vid appellplanerna gäller följande; Om ni befinner er på klubbens område, utanför appellplanerna, SKALL hundarna hållas kopplade. Hunden får endast vara okopplad under träning och ska då befinna sig på appell- eller agilityplanen.
    OBS! plocka upp efter era hundar och släng i de orange soptunnorna. Har ni ingen påse, så finns det spadar vid tunnorna. Plocka även upp efter era hundar på grusvägen.Bakreplanen (Haravången) används oftast till IPO-träning. Om IPO:t tränar lydnad är man välkommen att gå med sina hundar längs kanterna, alltid i koppel.
    Obs! Hindren är privatägda och får ej användas av andra än IPO:s träningsgrupp.
    Vid skyddsträning sätts skyltar upp vid vardera av de båda ingångarna. Då är det förbjudet att beträda planen med hund. Åskådare är alltid välkomna.
  4. HINDER
    Stegar, hopphinder, koner och spegelplank är inga lekredskap. Håll barnen borta ifrån dessa, så inga olyckor händer.
    Spegelplanket; har ni använt detta, fäll upp spegelskydden igen.
    Koner bl a. från plåtskåpet; lägg tillbaka använt material igen när ni är klara.
    Hopphinder; har ni plockat av plank sätt tillbaka planken i hindret igen.
    Skulle någon hund kissa på något av hindren, hämta vatten inne på gården och häll på så undviker vi att nästa hund gör det samma!
  5. CIGARETTFIMPAR
    Tänk på att inte slänga fimpar runt om vår klubb. Våra fyrbenta vänner är nyfikna, speciellt valpar, och det är inte nyttigt att äta fimpar. Släckt cigarett ska slängas i askkoppen på höger sida om ytterdörren intill stugan.
  6. ELTRÅD
    Det finns eltråd uppsatt runt om appellplanerna för att hålla vildsvinen borta, inget som skadar hundarna.
  7. TRÄNING & KURSVERKSAMHET
    Visa hänsyn till dem som tränar sina hundar. Den som tränar vill kanske inte ha störning allt för nära. Kommunicera med dem som tränar och när kursverksamhet är igång, kommunicera ALLTID med berörd instruktör var det är ok att vara.
  8. UPPBINDNING AV HUND
    Uppbindning av hund/hundar som står och skäller får ej förekomma. (skyddsträning på Haravången undantagen). Tänk på att andra som tänkt träna kanske inte vill ha den störningen!
  9. AGILITYPLANEN
    Separata regler för agilityplanen finns i skåpet vid planen.

Styrelsen//Simrishamns Brukshundklubb, oktober 2016