Hur gör din hund? Lär dig hundspråket

En jättekul kurs där vi reflekterar över och lär oss mer om hur olika hundar kan fungera, dels beroende på vilken ras de tillhör, dels beroende på deras speciella ”personlighet”. Varför reagerar hunden som den gör? Vilka val gör den? Vad motiverar din hund, när blir den lycklig och glad eller alldeles ”övertänd”? Vad är den mindre intresserad av, osäker, förbannad eller spänd inför?

På den här kursen provar vi att låta hundarna ta sig igenom exempelvis en agilitytunnel och gå på olika underlag, sådant som kanske låter konstigt eller rör sig lite. Vi lockar hunden med en ”hare” för att se hur stark jaktdrift den har. Hur reagerar den innan den börjar dra efter bytet?

Vi testar också hundens inställning till människor. Vad gör den i en grupp av personer?
Vill den hälsa på allt och alla eller håller den sig reserverad? Hur markerar den?

Genom att vi gemensamt tittar på varje hunds beteende och diskuterar vad vi ser, så lär vi oss massor. Husse/matte får en djupare förståelse för sin hund och vi pratar om hur vi bäst bryter oönskade beteenden och uppmuntrar och stärker de beteenden som vi vill att hunden behåller, vågar göra mer av eller blir ännu säkrare på.

Vi kommer att titta på ett ekipage i taget. Övriga deltagare är då åskådare och funderar på vad de ser. Efteråt diskuterar vi i grupp.

Vad: Hur gör din hund-kurs. Vi provar och ser vad hundarna gör i olika situationer för att lära oss mer om hundens mentalitet, att kunna läsa av hunden och att bryta eller förstärka beteenden.
Kurstillfällen: 4
När: 3/4, 10/4, 24/4 och 1/5 kl. 16.30-18.45
Pris: 800 :- plus eventuell medlemsavgift
Max antal ekipage: 8