Nya direktiv från SKK – vissa tävlingar och aktiviteter på klubben ställs in

Nya direktiv från Svenska Kennelklubben (SKK) i syfte att dämpa smittspridningen av covid-19 (corona).

SKK:s centralstyrelse har tagit ett beslut som påverkar alla klubbar inom SKK-organisationen. Beslutet finns att läsa HÄR, men lyder i korthet:

”SKKs centralstyrelse uttalar att ingen klubborganiserad verksamhet ska genomföras av någon klubb inom SKK-organisationen. Enda undantaget från detta är verksamhet där högst tio personer samtidigt förväntas befinna sig på samma plats utomhus och där de närvarande personerna inte har rest dit från andra delar av landet eller utlandet. Detta gäller från den 27 mars till och med 31 maj 2020, men beslutet kan förlängas vid behov. Med klubborganiserad verksamhet avses all form av tävlingsverksamhet, utbildning, träffar, promenader och liknande.”

Vad betyder detta för Simrishamns Brukshundklubb och de verksamheter som bedrivs i vår klubbs regi?

• Spårtävlingen, elitklass som skulle ha genomförts söndag 29/3 är inställd. Alla deltagare, domare etc informeras via e-post.
  • Träningstävlingen i agility som skulle genomförts 7/4 är inställd.
  • Anitakursen (2 grupper) som skulle hållits månadsskiftet april/maj skjuts fram och hålls istället 9/6-14/6. Läs mer här.
  • Medlemsmötet som var inplanerat 26/5 skjuts fram. Nytt datum annonseras på hemsidan/sociala medier när beslut tagits.
  • Kurser med färre än 10 deltagare genomförs.
  • Den nyss påbörjade valpkursen med 11 anmälda ekipage genomförs också. Gruppen kommer dock delas upp i två mindre grupper, åtskilda från varandra. Alla kursdeltagare informeras snarast via e-post. Har du frågor kontakta din instruktör.
  • Den öppna torsdagsträningen i lydnad/bruks är sedan tidigare pausad.
  • All kursverksamhet sker utomhus.
  • Tisdagsträffen som var planerad att starta den 14/4 skjuts tillfälligt på framtiden.
  • Vi fortsätter att hålla behörigt avstånd till varandra – så som vi hundägare är vana att göra, vi håller en god handhygien, stannar hemma om vi känner oss sjuka och tar ansvar för vår egen och andras hälsa. Vi följer råden från Folkhälsomyndigheten
  • Vi fikar utomhus. Ta gärna med egen kaffekorg!