SBK:s riktlinjer med anledning av Corona

Nya riktlinjer med anledning av Corona.
Svenska Brukshundklubbens (SBK:s) verksamheter påverkas i olika grad av nya riktlinjer kring coronaviruset. Men som det ser ut just nu (18 mars) kan vi på Simrishamns Brukshundklubb genomföra alla vårens inplanerade arrangemang på brukshundklubben. Fördelen med våra kurser är att de är förlagda utomhus och sker i mindre grupper. Självklart håller vi avstånd, (som vi ju redan är vana vid som hundägare) stannar hemma vid symtom och håller en god handhygien.

Styrelsen och övriga ansvariga på klubben följer såklart noga utvecklingen och håller sig ajour utifrån de direktiv och råd som Svenska Kennelklubben (SKK) och Svenska Brukshundklubben (SBK) löpande uppdaterar.

Sammanfattningsvis: Väl mött på våra kurser varav flera startar nu i dagarna. Välkomna! 💛

All information som rör riktlinjerna för de lokala brukshundklubbarna i Sverige går ut via brukshundklubben.se och uppdateras löpande.

Allmänna råd

• Ta ansvar för din egen och andras hälsa
  • Var noga med din handhygien
  • Hosta i armvecket
  • Undvik onödig kroppskontakt såsom att ta i hand etc.
  • Är du sjuk stannar du hemma! Avvakta att delta i aktivitet minst två dagar även efter att symptom har gått över.
  • Tillhör du en riskgrupp bör du inte delta Brukshundklubbens aktiviteter
  • Vid konferenser, årsmöten etc. där möjlighet finns, skicka delegater/representanter utanför riskgrupp att delta.
  • Har du rest eller mellanlandat i länder med stor smittspridning eller besökt större flygplatser ska du inte delta i Brukshundklubbens aktiviteter inom två veckor efter hemkomst. Detsamma gäller om du delar hushåll med en person som nyligen gjort något av ovanstående.
  • Följ råden från Folkhälsomyndigheten på www.folkhalsomyndigheten.se.